Ummiasyiq’s Little Heaven



Abi Ummi: Doktor Kepada Anak-anak

Salam Alaik…gambar raya 007

Saya menangis teresak-esak sendirian melihatkan anak kedua kami (Wasim@adik) mengamuk tidak henti-henti. Badan saya rasakan terlalu letih. Ditambah pula kerenah Wasim yang tiba-tiba bangun dan mengamuk, saya bertambah lelah.

Jam sudah 3 pagi. Ada beberapa jam lagi untuk subuh dan kerja seperti biasa. Ah, seakan malam dan rehat tidak wujud bagi saya jika Wasim berkelakuan begini. Suami pula cuba memicit-micit ibu jari kakinya dan membacakan ayat-ayat tertentu.

Begitulah kisah anak saya yang seorang ini. Dia akan mengamuk dan menangis sekuatnya tanpa apa-apa sebab. Diberikan susu dia tak mahu, dipujuk juga tak mahu. ” Biar saja lah yang dia nangis sampai pagi.” Begitu nada suami yang seakan putus asa untuk memujuk anak. Nak dimarah atau dipukul, bukan penyelesaiannya. Mungkin akan jadi lebih parah lagi.

” Adik ni kenapa, tak kesian ke kat ummi? ” Suami kasihan melihat saya memujuk anak dan kadang tersengguk-sengguk kerana terlalu mengantuk.

Esoknya saya mendapatkan air zam zam yang telah dibacakan doa oleh bekas imam besar masjid negeri shah alam. Selepas solat maghrib, saya membaca surah al-Baqarah, 3 qul, ayatul kursi dan ma’thurat, berlarutan sehingga anak-anak masuk tidur. Saya bisikkan ke telinga Wasim, ” Jadi anak yang soleh, jangan nagis-nangis, jangan ngamuk-ngamuk. Kalau adik nak apa-apa cakap elok-elok dengan ummi ye.” Saya lumurkan air zam zam tadi ke ubun-ubunnya dan sebelum dia tidur tadi, dia sudah meneguk air mukjizat itu.

Alhamdulillah, dengan usaha berpanjangan, termasuk suami yang sering membacakan ayat-ayat tertentu, Wasim semakin boleh dikawal. Jika kena taktik dan caranya, dia bisa ‘cair’ dengan pujukan ummi dan abinya🙂

Tidak kiralah anak mengamuk itu datang kerana gangguan makhluk halus atau ianya adalah salah satu fasa perkembangan anak, sebagai ibu dan bapa menjadi kewajipan untuk kita mencari punca dan ubatnya. Ilmu parenting itu penting, namun segala ilmu itu perlu berteraskan kepada sifat serta keperibadian ibu bapa itu sendiri agar selalu dekat dengan Allah dan yakin hanya Allah lah tempat segalanya untuk kita mengadu dan mengharap.

Saya sarankan kepada semua ibu bapa untuk sentiasa membisikkan kata-kata yang baik dan nasihat kepada anak ketika dia sedang mamai untuk tidur. Waktu itulah otaknya dalam keadaan berehat dan dapat menyimpan kata-kata di dalam simpananya.

Ketika anak anda melakukan perkara yang baik dan menggembirakan, pujilah mereka dan kurangkan memarahi mereka ketika membuat kesalahan kerana terlalu banyak dimarahi akan melemahkan jiwanya.

Selamat mendidik…ingatlah, didikan yang terbaik adalah didikan yang berteraskan Islam. Semoga kita semua diberikan petunjuk oleh Allah agar setiap perkara yang kita lakukan mendapat redha Allah.

Ibu bapa itulah doktor, kaunselor, guru, pegawai penyiasat kepada anak..🙂

UmmiAsyiq🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: